Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

ΚΑΤΟΙΚΙΑ ‘ΠΛΑΙΣΙΑ’

ΚΑΤΟΙΚΙΑ ‘ΠΛΑΙΣΙΑ’

| room B | architects

Σωτήρης Βίττης

2012 | Υλοποιημένο | 310 τ.μ.

Αραδίππου, Λάρνακα

 

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

 

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

 

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

 

Το προς ανάπτυξη τεμάχιο προσφερόταν για ένα πιο εσωστρεφή σχεδιασμό με στόχο την δημιουργία μιας ενδιαφέρουσας εσωτερικής αυλής. Η εσωτερική αυτή αυλή και η τρισδιάστατη ροή αέρα που δημιουργείται (λόγω του καδραρισμένου κενού στην πρόσοψη, καθώς και του χωρικού ανοίγματος μεταξύ του αποκολλημένου δωματίου εργασίας με το υπόλοιπο σπίτι), αποτελεί  και τον κεντρικό άξονα ανάπτυξης του σχεδιασμού.

Προς αύξηση της ροηκότητας που επιτυγχάνεται με το τρισδιάστατο της εσωτερικής αυλής, στο σχεδιασμό εισάγεται επίσης η ιδέα των πλαισίων. Το πλαίσιο ή το καδράρισμα του χώρου δημιουργεί μία αρχική εικόνα. Παράλληλα, ένεκα τρισδιάστατης γεωμετρίας, το πλαίσιο λειτουργεί ως πύλη αντιληπτικής εισροής στο χώρο, και δημιουργείται ένα βάθος χώρου, το οποίο  μεταλλάσσει το περιεχόμενο της αρχικής εικόνας, βάσει της υποκειμενικότητας του χρήστη-δράστη. Επίσης το πλαίσιο μπορεί να δημιουργήσει διαφορετικά καδραρίσματα, ανάλογα της θέσης του χρήστη, οπότε διαφορετικές εικόνες.  Οι αρχικές εικόνες, οι τελικές υποκειμενικές εικόνες, καθώς και διαφορετικές εικόνες του ιδίου κάδρου δημιουργούν μια πολυπλοκότητα, η οποία απελευθερώνει το αντικείμενο από την  στατική του σύλληψη. Αυτή η μετακίνηση μεταφέρεται στο χώρο, που είναι και η δράση που κυρίως μας ενδιαφέρει, και μαζί με την τρισδιάστατη ροή αέρα, η οποία σημαίνει και τρισδιάστατη ροή χώρου ή πραγματικές αντιληπτικές δυνατότητες περιήγησης του χώρου, τα δύο στοιχεία συνηγορούν προς ένα πιο δυνητικό ή απο-αντικειμενοποιημένο χώρο. Επίσης θα μπορούσαμε να αναφερθούμε στην ιδέα της διαπερατότητας του χώρου, το οποίο επιτυγχάνεται με τα ‘πλαίσια’ και παρόμοια δημιουργεί συνθήκες υποκειμενικότητας.

 

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

 

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

 

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

 

Μία τρίτη συνθετική αρχή, η οποία επίσης συνηγορεί προς την μη-στατικότητα του χώρου είναι το παιχνίδισμα των όγκων, και πιο συγκεκριμένα, η κίνηση των όγκων και η μεταξύ τους σχέση που δημιουργείται. Η κατοικία αποτελείται από δύο άσπρους δακτυλίους, ένα ισόγειο και ένα διπλού ύψους και μια ”υπό-κίνηση” ουσία (γκρίζος όγκος), η οποία συνδέει ή διαπερνά τους δακτυλίους. Οι ζωτικοί χώροι της κατοικίας δημιουργούνται από τα κενά και τα πλήρη των άνωθεν σχέσεων.

 

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

 

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

 

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

 

Προσανατολισμός

Η νοτιοδυτική μεσοτοιχία δημιουργεί ένα τυφλό μέτωπο, προς περιορισμό της υπερβολικής ηλιακής δυτικής έκθεσης του κτιρίου. Παράλληλα με μία μερική υποχώρηση της μεσοτοιχίας δημιουργείται ένας φωταγωγός ο οποίος λούζει επαρκώς όλο το σπίτι με διακριτικό δυτικό (χαμηλό) φωτισμό. Η μεγάλη τζαμαρία της πρόσοψης επιτρέπει αργά το απόγευμα το δυτικό φωτισμό, όταν αυτός είναι ήδη πιο ήπιος. Ο νότιος ηλιασμός παντού αποκόπτεται με οριζόντιους προβόλους, ενώ το φως εισέρχεται έμμεσα και δια της αυλής αλλά και δια του ανοίγματος που δημιουργεί το ισόγειο δωμάτιο εργασίας. Η κουζίνα λούζεται απευθείας  από το πρωινό ήπιο ανατολικό ήλιο μέσω της μεγάλης τζαμαρίας, ενώ το απόγευμα δια του δυτικού φωταγωγού. Τα υπνοδωμάτια είναι νότια προστατευόμενα, ενώ το κυρίως υπνοδωμάτιο είναι διαμπερές.

 

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

 

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

 

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

© ΧΑΡΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ

 

Η αυλή, όπως δηλώνουν οι χρήστες, δημιουργεί καταπληκτικό μικρόκλιμα και κατά την εμπειρία τους αναφέρουν ότι το ρεύμα που δημιουργείται (νότιος άνεμος) δια του ανοίγματος μεταξύ του δωματίου εργασίας και του κυρίως όγκου είναι τόσο έντονο και ευχάριστο το καλοκαίρι, που η καλυμμένη βεράντα έχει γίνει το αγαπημένο τους σημείο, ενώ αναφέρουν ότι δεν έχουν χρειαστεί ποτέ μέχρι τώρα κλιματισμό.

 

ΚΑΤΟΨΗ ΙΣΟΓΕΙΟΥ, © ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΙΤΤΗΣ

ΚΑΤΟΨΗ ΙΣΟΓΕΙΟΥ, © ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΙΤΤΗΣ

 

ΚΑΤΟΨΗ ΟΡΟΦΟΥ, © ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΙΤΤΗΣ

ΚΑΤΟΨΗ ΟΡΟΦΟΥ, © ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΙΤΤΗΣ

 

ΚΑΤΟΨΗ ΟΡΟΦΗΣ, © ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΙΤΤΗΣ

ΚΑΤΟΨΗ ΟΡΟΦΗΣ, © ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΙΤΤΗΣ

 

ΠΡΟΣΟΨΗ (ΒΟΡΕΙΟΔΥΤΙΚΗ ΟΨΗ), © ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΙΤΤΗΣ

ΠΡΟΣΟΨΗ (ΒΟΡΕΙΟΔΥΤΙΚΗ ΟΨΗ), © ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΙΤΤΗΣ

 

ΝΟΤΙΟΔΥΤΙΚΗ ΟΨΗ (2) , ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΟΨΗ (3), © ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΙΤΤΗΣ

ΝΟΤΙΟΔΥΤΙΚΗ ΟΨΗ (2) , ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΟΨΗ (3), © ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΙΤΤΗΣ

 

ΤΟΜΗ Γ, ΤΟΜΗ Δ1, ΤΟΜΗ Ζ, © ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΙΤΤΗΣ

ΤΟΜΗ Γ, ΤΟΜΗ Δ1, ΤΟΜΗ Ζ, © ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΙΤΤΗΣ

 

ΤΟΜΗ Η, ΤΟΜΗ Θ, © ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΙΤΤΗΣ

ΤΟΜΗ Η, ΤΟΜΗ Θ, © ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΙΤΤΗΣ

 

 

Click to access the login or register cheese