ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ/ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΜΝΗΜΕΙΑΚΟΥ ΧΩΡΟΥ ΣΤΗ ΝΑΥΤΙΚΗ ΒΑΣΗ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΦΛΩΡΑΚΗ ΣΤΟ ΜΑΡΙ – ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ
Αρχιτέκτονες: Μάριος Δ. Χριστοφίνης – Αλέξανδρος Χριστοφίνης
Καλλιτέχνης: Μαρία Λιανού
2013 | Πρόταση
Μαρί, Λεμεσός
Νέκυια*
* Η Νέκυια είναι η Ραψωδία λ της Οδύσσειας. Ο Οδυσσέας λαμβάνει την ‘εντολή’ από την Κίρκη να κατέβει στον Άδη, για να λάβει χρησμό από τον μάντη Τειρεσία προκειμένου να μάθει από που πρέπει να περάσει για να γυρίσει στην Ιθάκη.
_ΣΥΝΘΕΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ
Πληγή – Μνήμη – Ίχνος, είναι αρχικά τα στοιχεία που χρησιμοποιούνται μορφολογικά και εννοιολογικά για να μας περάσουν στο στάδιο της Βιωματικής Σκέψης – Ενόρασης – Υπέρβασης.
Η θυσία των δεκατριών πεσόντων μέσα σε ένα χώρο προορισμένο για την προστασία του ελληνοκυπριακού πληθυσμού του νησιού μακράν ξεπερνά το κλειστό πλαίσιο μιας πληγής που απλά φέρει ο τόπος. Εντάσσεται στο γίγνεσθαι ενός λαού που ήταν και παλεύει να παραμείνει σε αυτό το ακριτικό κομμάτι του Ελληνισμού.
‘Η μνήμη εξασφαλίζει στη σκέψη τη σύλληψη της συνέχειας που ενυπάρχει στο γίγνεσθαι.’
Ηράκλειτος
_ΑΡΧΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΜΝΗΜΕΙΑΚΟΥ ΧΩΡΟΥ
Μια τελετουργική πορεία που καταλήγει σε μια υπόγεια κατάδυση, σε ένα ρήγμα διαλογισμού. Με στόχο την πνευματική κάθαρση, τοιχία ορθώνονται και αναδύονται, προσκαλώντας τον επισκέπτη σε ένα ταξίδι εσωστρέφειας.
Η πορεία κάνει στάση σε ένα λιτό, μα έντονα χαρακτηρισμένο, σύμβολο της θρησκευτικότητας του τόπου. Ένα λευκό ξωκλήσι του Ελληνισμού που στέκεται λίγο πριν την μεγάλη κλίση απ’ το ανάχωμα.
Στα αριστερά και πριν το ναΐσκο ένα άνοιγμα εκτονώνει τη πορεία του επισκέπτη σε μια υπαίθρια μαζική σύναξη στο χώρο που βρίσκονται οι δεκατρείς σταυροί των θυμάτων. Εκεί στήνεται ένας βωμός κατάθεσης στέφανων και τιμών, στα ίχνη της έκρηξης.
Επιστρέφοντας στο γραμμικό πέρασμα και αφήνοντας το σημείο τελετών ο επισκέπτης καταδύεται προς το σημείο της τραυματικής διάρρηξης του εδάφους.
Διασχίζοντας την υπόγεια κλίμακα, και μέχρι το μάτι να προσαρμοστεί, διατίθονται ως μια μοναδική δωρεά, τα δεκατρία πλατύσκαλα που διευκολύνουν και αναστοχαστικά την κατάβαση. Ελάχιστες, ανακουφιστικές στιγμές μιας Νέκυια*.
Αφήνοντας πίσω την οπή, τα ματιά καίνε και κλείνουν τώρα από το φως, και η διαδικασία μύησης υποβοηθάται από τα τοιχία που σκοποθετούν στο τραυματικό κέντρο. Παρόλη την πορεία που έκανε και την εγγύτητα της τελικής του θέσης το σημείο της πληγής μένει ανέγγιχτο. Ο επισκέπτης του χώρου βρίσκεται να μετεωρίζεται στο κενό της διάρρηξης του τραυματικού γεγονότος αλλά και στην ανοικτότητα της μετουσιώσης του.
Η διαδρομή καταλήγει πάνω από το κρατήρα σε μια σταυρωτή εναέρια αποβάθρα που στο κέντρο της αναφύεται ένα πανύψηλο κυπαρίσσι. Το κεντρικό σημείο είναι ένα άβατο σημείο για το θεατή, όπως αρμόζει άλλωστε σε κάθε μνημειακό χώρο, διαθέσιμο μόνο στην ανάπτυξη μιας συμβολοποιημένης ζωής.
_ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΜΝΗΜΕΙΟΥ
Μια γλυπτική αρχιτεκτονική εγκατάσταση δομημένη για τις ανάγκες και λειτουργίες του συγκεκριμένου χώρου/τόπου. Ένα μνημείο που ξεπερνά τα όρια του μνημείου ως αυτοαναφορά και μετατρέπεται σε εμπειρία. Ένα κτίσμα σύμβολο που κάνει ορατή την παρουσία από χιλιόμετρα ψηλά μέσω της δομής του. Γλυπτό-κτίσμα-μνημείο-σύμβολο, επιτρέπει τη βιωματική πορεία του επισκέπτη σε κάθε μορφή.
Συμβολικά η δομή του μνημείου έχει αναφορές σε αρχετυπικά σύμβολα όπως Μάνταλα, Ήλιο (άστρο της Βεργίνας), Σταυρό, Κυπαρίσσι, Ακτίνες, ο Κρατήρας ο ίδιος.