Maria and Neoptolemos Michaelides Residence by Neoptolemos Michaelides Photographed by Hélène Binet
EXHIBITION
Point Centre for Contemporary Art
Parallel readings by Petros Phokaides and pick nick
5 .12.2014 – 31.01.2015
Opening: Friday, 5 December 2014, 7:00 pm
Artist Talk: Saturday, 6 December 2014, 11:00 am
Special thanks to Maria and Neoptolemos Michaelides Foundation
ENGLISH TEXT FOLLOWS
To Point Centre for Contemporary Art παρουσιάζει μια σειρά από φωτογραφίες της οικίας των Μαρία και Νεοπτόλεμου Μιχαηλίδη από την καταξιωμένη φωτογράφο αρχιτεκτονικής Hélène Binet. To Point προσκάλεσε τη Binet να έρθει στην Κύπρο και προχώρησε στην ανάθεση της φωτογράφισης της οικίας που σχεδιάστηκε από τον ίδιο το Νεοπτόλεμο και ανεγέρθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1960.
Η έκθεση επικεντρώνεται στο εξαιρετικής σημασίας έργο του αρχιτέκτονα Νεοπτόλεμου Μιχαηλίδη, ο οποίος υπήρξε από τους θιασώτες και πρωτοπόρους του κινήματος του μοντερνισμού στην Κύπρο, ανοίγοντας τη συζήτηση γύρω από τη δουλειά του Κύπριου αρχιτέκτονα σε διεθνές επίπεδο. Μέσα από το φακό της Binet αποτυπώνονται οι αξίες και οι ποιότητες που χαρακτήριζαν την αρχιτεκτονική ιδιοσυγκρασία του Μιχαηλίδη, όπως αυτές αντικατοπτρίζονται στο εσωτερικό και το εξωτερικό του σπιτιού που κατοικούσαν αυτός και η γυναίκα του . λιτότητα, καθαρές μορφές, απλότητα, παραδοσιακά δομικά στοιχεία του τόπου σε διάλογο με μοντέρνες αξίες, υλικά και τάσεις. Η Binet πέρασε χρόνο μέσα και έξω από το σπίτι αναπτύσσοντας μια σχέση οικειότητας με τους χώρους του κτιρίου, ακολουθώντας μια σχεδόν τελετουργική διαδικασία, προτού συναρμολογήσει τις βαριές αναλογικές φωτογραφικές μηχανές της και αρχίσει να συνθέτει τα πλάνα της. Οι φωτογραφίες της αναδεικνύουν το συμπαγές εννοιολογικό υπόβαθρο πίσω από το οικιστικό κτίριο και φωτίζουν τις ποιότητες που αντιπροσωπεύουν τα δομικά του στοιχεία. Η Binet με τις φωτογραφίες της μας επανα-εισάγει στον κόσμο του αρχιτέκτονα προκαλώντας σκέψεις και όνειρα και προσκαλώντας μας να αναστοχαστούμε γύρω από την ουσία των πραγμάτων, μια διαδικασία προσφιλής στο Μιχαηλίδη, συμβατή με την επαγγελματική όσο και την προσωπική του φιλοσοφία.
Η Binet έχει καθιερωθεί διεθνώς ως μία από τις σημαντικότερες εκπροσώπους της σύγχρονης αρχιτεκτονικής φωτογραφίας, και έχει κατορθώσει να διαμορφώσει ένα ιδιαίτερο προσωπικό στυλ τα τελευταία εικοσιπέντε χρόνια. Διαθέτει ένα μοναδικό τρόπο να παρατηρεί τα κτίρια, να διεισδύει στον πυρήνα τους, να ανιχνεύει τις αξίες και αλήθειες που περικλείουν και να τις εκθέτει στις φωτογραφίες της. Η αλληλεπίδραση φωτός, σκιάς και υφής των υλικών ή των αρχιτεκτονικών στοιχείων είναι ένα θέμα που χαρακτηρίζει το σύνολο της δουλειάς της. Η Binet ενορχηστρώνει με μαεστρία τα τρία αυτά στοιχεία αποκαλύπτοντάς μας την ουσία των κτιρίων που φωτογραφίζει. Επιλέγει να επικεντρωθεί σε συγκεκριμένες λεπτομέρειες, στοιχεία, γραμμές ή φόρμες και τα τοποθετεί μαζί στο πλάνο της, ξεκινώντας έτσι ένα διάλογο ανάμεσά τους. Συνεπώς, η δουλειά της περιγράφεται πιο εύστοχα ως μια συνθετική διαδικασία που φέρνει στο προσκήνιο ουσιαστικές συνδέσεις και συσχετισμούς ξεφεύγοντας από τα στεγανά της απλής τεκμηρίωσης. Οι φωτογραφίες της αποτυπώνουν περισσότερο μια εμπειρία του κτιρίου παρά μια άποψή του, αποκαλύπτοντας ταυτόχρονα το όραμα του αρχιτέκτονα, που συχνά αντιπαρατίθεται ή αλλοιώνεται από τη σύγχρονη πραγματικότητα.
Παράλληλες αναγνώσεις
Το Point φιλοξενεί μια σειρά από πρωτοβουλίες σχετικές με την έκθεση, οι οποίες προσεγγίζουν και παρουσιάζουν το έργο και την προσωπικότητα του Νεοπτόλεμου Μιχαηλίδη από διαφορετικές οπτικές:
O Πέτρος Φωκαΐδης, φωτίζει αρχιτεκτονικές συζητήσεις που καταγράφηκαν σε περιοδικά και βιβλία του εγκαταλειμμένου γραφείου του αρχιτέκτονα Νεοπτόλεμου Μιχαηλίδη, στην οδό Περικλέους 39 στη Λευκωσία, και προτείνει συναντήσεις με ιστορικούς και θεωρητικούς αρχιτεκτονικής, με στόχο τη διαμόρφωση κριτικών προσεγγίσεων που διασταυρώνουν το έργο του αρχιτέκτονα και την ευρύτερη αρχιτεκτονική κουλτούρα της μεταπολεμικής περιόδου.
Η προοπτική μιας συνάντησης με τη Μάρω Γιακουμή, σχεδιάστρια στο γραφείο του Νεοπτόλεμου Μιχαηλίδη της οποίας η εργασία υπήρξε ζωτική για την υλοποίηση του έργου του αρχιτέκτονα, κέντρισε το ενδιαφέρον της ομάδας pick nick που γοητεύτηκε από την ιδέα του να «ακολουθήσει» εμπειρίες δεκαετιών στη συμπυκνωμένη αφήγηση αυτής της γυναίκας.
Η Hélène Binet (1959) είναι Ελβετικής καταγωγής αλλά ζει και εργάζεται στο Λονδίνο. Σπούδασε φωτογραφία στο Instituto Europeo di Design στη Ρώμη, όπου και μεγάλωσε. Το ενδιαφέρον της κέρδισε, αρκετά νωρίς, η αρχιτεκτονική φωτογραφία. Τα τελευταία εικοσιπέντε χρόνια η Hélène Binet έχει φωτογραφήσει ορισμένα από τα πιο εμβληματικά δείγματα σύγχρονης και ιστορικής αρχιτεκτονικής. Στη λίστα των αρχιτεκτόνων πελατών της συμπεριλαμβάνονται, μεταξύ άλλων οι Zaha Hadid, Daniel Libeskind, Studio Mumbai και Peter Zumthor. Παράλληλα με τη δουλειά σύγχρονων αρχιτεκτόνων, την οποία φωτογραφίζει σε διάφορες φάσεις – κατά τη διάρκεια της ανέγερσης και μετά ολοκλήρωση της, η Binet έχει φωτογραφήσει και τη δουλειά παλαιότερων αρχιτεκτόνων όπως οι Alvar Aalto, Le Corbusier, Sverre Fehn, Sigurd Lewerentz, Andrea Palladio και Δημήτρης Πικιώνης. Τα τελευταία χρόνια η Hélène Binet έχει στραφεί και προς φωτογραφία τοπίου, ένα πεδίο στο οποίο αντιμεταθέτει βασικές ανησυχίες της αρχιτεκτονικής της φωτογραφίας. Η δουλειά της έχει δημοσιευτεί σε πληθώρα εκδόσεων και παρουσιάζεται σε εκθέσεις διεθνώς. Η Hélène Binet είναι υποστηρίκτρια της αναλογικής φωτογραφίας και δουλεύει αποκλειστικά με φιλμ. Το 2015 θα της απονεμηθεί βραβείο Julius Shulman Institute Excellence in Photography Award. http://www.helenebinet.com/
Ο Νεοπτόλεμος Μιχαηλίδης (1920-1992) γεννήθηκε στη Λευκωσία και συγκαταλέγεται στους σημαντικότερους εκπροσώπους της μοντερνιστικής αρχιτεκτονικής στην Κύπρο. Ξεκίνησε τις σπουδές του στο Μιλάνο, το 1940, με δασκάλους σημαντικούς αρχιτέκτονες όπως ο Gio Ponti και ο Bruno Zevi αλλά αναγκάστηκε να επιστρέψει πίσω στην Κύπρο όταν ξέσπασε ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Με το τέλος του πολέμου πήγε ξανά στο Μιλάνο και ολοκλήρωσε τις σπουδές του ενώ το 1952 εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Κύπρο. Μέσα από τη δουλειά του ο Μιχαηλίδης ανέπτυξε και καθιέρωσε ένα ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό στυλ. Υπήρξε σχολαστικός ερευνητής και θαυμαστής της ντόπιας παραδοσιακής αρχιτεκτονικής αλλά και υποστηρικτής του κινήματος του μοντερνισμού στην αρχιτεκτονική. Διέθετε μια μοναδική ικανότητα να συνδυάζει, με πολύ εκλεπτυσμένο και ισορροπημένο τρόπο, παραδοσιακά και μοντέρνα στοιχεία και υλικά όπως το φως, το νερό, το ξύλο, η πέτρα, το σίδερο, το γυαλί και το μπετόν. Η δουλειά του χαρακτηρίζεται από τη χρήση απλών και καθαρών μορφών, απουσία ιστορικών αναφορών ή διακοσμητικών στοιχείων, αρχιτεκτονική συνοχή και βιοκλιματικό σχεδιασμό. Ήταν ο ιδρυτής (1979) και πρώτος πρόεδρος του Παγκύπριου Οργανισμού Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς και πρωτοστάτησε στη διάσωση και διατήρηση πολλών παραδειγμάτων αστικής και αγροτικής παραδοσιακής αρχιτεκτονικής στην Κύπρο.
Ο Πέτρος Φωκαΐδης είναι αρχιτέκτονας και ερευνητής στο εργαστήριο Mesarch, στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και υποψήφιος διδάκτωρ στη Σχολή Αρχιτεκτονικής, του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου στην Αθήνα. Έχει πραγματοποιήσει εκτεταμένη έρευνα σε Κύπρο, Ελλάδα και Ηνωμένο Βασίλειο στην ιστορία της μεσο- και μεταπολεμικής μοντέρνας αρχιτεκτονικής. Έχει συν-επιμεληθεί την εγκατάσταση Treasured Microcosms (έκθεση Treasure Island, Λευκωσία, 2014) και τη δράση Critical Archaeologies (ερευνητικό πρόγραμμα Suspended Spaces, Λευκωσία, 2011). Οι ιστορικές και θεωρητικές του διερευνήσεις πάνω στην μοντέρνα και τη σύγχρονη αρχιτεκτονική, έχουν δημοσιευτεί στο Docomomo Journal, Journal of Architecture, MIT Thresholds, MONU Magazine και στο A10.
pick nick – Η ανεξάρτητη ομάδα τέχνης και έρευνας pick nick αποτελείται από τον Παναγιώτη Μιχαήλ (εικαστικό), τη Μαρία Πετρίδη (ανεξάρτητη συγγραφέα και επιμελήτρια κειμένων) και τον Άλκη Χατζηανδρέου (εικαστικό και αρχιτέκτονα) και έχει ως βάση την Κύπρο. Η pick nick αντλεί αναφορές και θέματα από καθημερινές συνήθειες, τοποθεσίες και υποδομές προσπαθώντας να εντοπίσει ευάλωτες στιγμές, δυνατότητες σε παύση, κρυμμένες λεπτομέρειες και οικείες σιωπές. http://www.picknickworks.org/
Ωράριο:
Τρίτη – Παρασκευή: 11:00 – 18:00
Σάββατο: 11:00 – 15:00
*Μπορείτε να επισκεφθείτε την έκθεση εκτός των ωρών λειτουργίας με ραντεβού.
Point Centre for Contemporary Art presents an exhibition featuring photos of Maria and Neoptolemos Michaelides’ residence by the renowned architectural photographer Hélène Binet. Point commissioned Binet to come to Cyprus and photograph the house which was designed by Neoptolemos Michaelides and was constructed in the mid-sixties.
The exhibition places the focus upon the outstanding work of Neoptolemos Michaelides, one of the key figures of architectural modernism in Cyprus, and simultaneously opens the discourse around it at an international level. Through the lens of Binet the interior and exterior of the house that the architect and his artist wife resided, is being reduced to the qualities and core values that characterised Michaelides’ working idiosyncrasy; nothing excessive, clear forms, simple but not simplistic, local traditional structural elements and materials in dialogue with modern elements and tendencies. Before setting up her heavy analogue cameras and beginning to structure her images, Binet spent time in and around the house, engaging in an intimate experience of the building following a ritual-like procedure. Her frames emphasise the strong concept behind the residential building and highlight the qualities represented on its structural elements. Binet (re)introduces us to the world of the architect with images that trigger thinking processes and dreams and invites us to reflect on the essence of things, a process that defined Michaelides’ working and living philosophy.
Binet, who is internationally acknowledged as one of the world’s leading architectural photographers, established her own personal style in this field during the past twenty-five years. She has developed a unique way of looking at buildings, penetrating to their core, capturing the values and truths that they encapsulate and exposing them in her photographs. The underlying theme in her work is the interplay of light, shadow and texture of materials and architectural elements. She has an extraordinary ability to orchestrate these three elements and reveal the buildings’ power. By choosing to focus on certain details, elements or lines and to position them together in her frames, she initiates a dialogue between them. Thus, her work goes beyond documentation and is best described as a compositional process that brings forward essential connections and associations. Her images present us with an experience of the building instead of a view and at the same time they reveal the architect’s vision, which is often juxtaposed or distorted by the lived reality.
Parallel readings
Point will host a series of exhibition-related initiatives:
Petros Phokaides highlights architectural discourses imprinted in magazines and books found in Neoptolemos Michaelides’ abandoned architectural office at 39 Perikleous Street, in Nicosia; and initiates exchanges with historians and theorists of architecture in order to formulate critical perspectives crossing Michaelides’ work and the post-war architectural culture.
pick nick became intrigued with the prospect of meeting and talking with Maro Yiakoumi, a former architectural designer working with Neoptolemos Michaelides. Crucial in the realisation of the architect’s oeuvre, pick nick was fascinated by the idea of ‘following’ in short time the narrative as retold by this woman, decades after her lifetime experience.
Hélène Binet (1959) was born in Switzerland and she currently lives and works in London. She studied photography at the Instituto Europeo di Design in Rome, where she grew up, and soon developed an interest in architectural photography. Over a period of twenty-five years Hélène Binet has photographed both contemporary and historical architecture. Her list of clients includes architects Zaha Hadid, Daniel Libeskind, Studio Mumbai, Peter Zumthor and many others. While following the work of contemporary architects – often from construction through completion – Hélène Binet has also photographed the works of past architects as Alvar Aalto, Le Corbusier, Sverre Fehn, Sigurd Lewerentz, Andrea Palladio and Dimitris Pikionis. More recently, Hélène Binet has started to direct her attention to landscape photography, wherein she transposes key concerns of her architectural photography. Binet’s work has been published in a wide range of books, and is shown in both national and international exhibitions. She is an advocate of analogue photography and therefore she exclusively works with film. Hélène Binet was selected to receive the Julius Shulman Institute Excellence in Photography Award for 2015. http://www.helenebinet.com/
Neoptolemos Michaelides (1920 -1992) was born in Nicosia Cyprus and he is celebrated as one of the most important representatives of modern architecture in Cyprus. He began his studies in Milan, in 1940, under great architects like Gio Ponti and Bruno Zevi but when WWII broke out he returned to his homeland. After the war ended he went back to Milan and completed his studies. In 1952 he came to live in Cyprus. Michaelides developed a strong personal style through his work. He was a meticulous researcher and enthusiast for local traditional architecture but at the same time an advocate of the modern movement. He had a unique ability to combine, in a very sophisticated and balanced way, traditional and modern elements and materials like light, water, wood, stone, iron, glass and concrete. His work is characterised by use of simple and pure forms, absence of historical reference or decorative elements, architectural coherence and bioclimatic design. He was the founder (1979) and first president of the Pancyprian Organization of Architectural Heritage and a pioneer for the preservation of many urban and rural examples of traditional architecture in Cyprus.
Petros Phokaides is an architect and a researcher at Mesarch Lab, University of Cyprus, and he is currently pursuing a doctoral degree at the School of Architecture, National Technical University of Athens (NTUA) in Greece. He has performed extensive archival research in Cyprus, Greece and United Kingdom on the history of inter- and post-war modern architecture. He has co-curated the installation Treasured Microcosms (Treasure Island exhibition, Nicosia, 2014) and the event Critial Arhaeologies (Suspended Spaces research program, Nicosia, 2011). His historical and theoretical investigations on modern and contemporary architecture have been published in Docomomo Journal, Journal of Architecture, MIT Thresholds, MONU Magazine and A10.
pick nick is an independent art and research collective, based in Cyprus and initiated by Maria Petrides (independent writer & editor), Panayiotis Michael (visual artist), and Alkis Hadjiandreou (visual artist & architect). pick nick draws from everyday routines, sites and infrastructures in an effort to zoom into moments noticing vulnerabilities, paused potentials, hidden details, and intimate silences in order to work with and around these conditions. http://www.picknickworks.org/
Opening Hours:
Tuesday to Friday: 11:00 -18:00
Saturday: 11:00-15:00
*the exhibition can also be viewed by appointment outside opening hours.