Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΑΦΟΥ – Α΄ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΕ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΑΦΟΥ – Α΄ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΕ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ + ΑΚΚΕΛΙΔΟΥ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ

Μάριος Οικονομίδης, Μαρία Ακκελίδου, Δημήτρης Οικονομίδης

Υπό μελέτη | 5000 τ.μ.

Πάφος

 

Χωροταξικό, © Οικονομίδης + Ακκελίδου Αρχιτέκτονες

Χωροταξικό, © Οικονομίδης + Ακκελίδου Αρχιτέκτονες

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

Στόχος μας ο σχεδιασμός ενός κτιρίου ο οποίος, πέραν της ικανοποίησης των λειτουργικών απαιτήσεων του κτιριολογικού προγράμματος, χαρακτηρίζεται από τα πιο κάτω:

•           Την ανάδειξη του κτιρίου του Δημοτικού Θεάτρου ως σημαντικού πολιτιστικού πόλου έλξης και χωρόσημου της πόλης της Πάφου, που διαμορφώνει το αστικό τοπίο της ευρύτερης περιοχής.

•           Την ανάδειξη της τυπολογικής ταυτότητας του κτιρίου ως Θεάτρου και του κατ’ εξοχήν δημόσιου χαρακτήρα του.

•           Τον προσδιορισμό τού δικού του στίγματος στο παρόν μέσα από τη σύνταξη ενός σύγχρονου αρχιτεκτονικού γλωσσολογίου.

•           Τη δημιουργία χωρικών σχέσεων μεταξύ των υφιστάμενων  δημόσιων χώρων της Οικίας Επάρχου και του Μνημείου Μακαρίου  και αυτών του Δημοτικού Θεάτρου.

•           Τη σηματοδότηση και μορφολογική ανάδειξη των πιο σημαντικών λειτουργικών ενοτήτων και χωρικών σεναρίων.

•           Την αμεσότητα στη χρήση και επαφή των επισκεπτών / χρηστών με τις διάφορες λειτουργικές και χωρικές ενότητες.

Κάτοψη ισογείου – επίπεδο εισόδου, © Οικονομίδης + Ακκελίδου Αρχιτέκτονες

Κάτοψη ισογείου – επίπεδο εισόδου, © Οικονομίδης + Ακκελίδου Αρχιτέκτονες

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Η υλοποίηση των βασικών στόχων του σχεδιασμού επιτυγχάνεται μέσα από αρχιτεκτονικά σενάρια τα οποία έχουν σαν αφετηρία τους την αμφίδρομη σχέση Θεάτρου και Πόλης:

•           Ενοποίηση των δημόσιων χώρων του θεάτρου και των υφιστάμενων δημόσιων χώρων:

Ο συγκεκριμένος αστικός χώρος είναι η αφετηρία μιας σειράς δημόσιων χώρων  και χρήσεων, που καταλήγει στο Δημαρχείο της πόλης. Η αφετηρία αυτή ενισχύεται με τη χωροθέτηση όλων των δημόσιων χώρων του Θεάτρου κατά μήκος του μετώπου της οδού Ν. Νικολαϊδη συνθέτοντας με αυτό τον τρόπο ένα νέο πλέγμα δημόσιων χώρων, χρήσεων, πορειών, στάσεων και περιπάτων. Ως εκ τούτου η σύνδεση των υπαίθριων χώρων της οικίας Επάρχου με τους αντίστοιχους του Δημοτικού Θεάτρου επιτυγχάνεται ακριβώς μέσα από τις νέες χωρικές σχέσεις που προκύπτουν από το νέο σχεδιασμό.

•           Τοπογραφία του γηπέδου:

Η φυσική τοπογραφία του γηπέδου, μάς φανέρωσε τη δυνατότητα για την ανάπλαση του εδάφους με        τέτοιο τρόπο που να είναι καθοριστικής σημασίας στην αρχιτεκτονική μας σύνθεση.

Η φυσική τοπογραφία αναπλάθεται σε κλιμακωτά επίπεδα, επικλινείς επιφάνειες, ράμπες και κήπους.

Δημιουργούμε μ’ αυτό τον τρόπο μια τεχνητή κλιμακωτή τοπογραφία που ρέει μέσα και έξω από το κτίριο συνθέτοντας ένα πλούσιο συντακτικό κίνησης και χωρικών εμπειριών.

•           Υπερυψωμένο Φουαγιέ:

Ο χώρος αυτός ορίζει το μέτωπο του κτιρίου προς την πόλη. Είναι η συνέχεια της νέας τοπογραφίας του εδάφους και η φυσική κατάληξη μιας κυκλικής πορείας που αρχίζει από τον εξωτερικό δημόσιο χώρο, μπαίνει μέσα στο κτίριο και καταλήγει ξανά στους υπαίθριους χώρους του Θεάτρου. Με αυτό τον τρόπο αποκτά τον αμφίσημο χαρακτήρα ενός χώρου που ανήκει ταυτόχρονα στο Θέατρο και στην πόλη. Ο χώρος αυτός γίνεται το προσκήνιο του Θεάτρου προς την Πόλη.

•           Πυρήνας – Κύρια Σκηνή:

 Η Κύρια Σκηνή αποτελεί τον πολύτιμο πυρήνα μέσα στον οποίο διαδραματίζεται και φανερώνεται η σχέση θεατή – δράματος – ηθοποιού. Η ογκοπλαστικότητα της μορφής της εκφράζει και αποκαλύπτει τη λειτουργία της μέσα σε μια αρχιτεκτονική σύνθεση που χαρακτηρίζεται κύρια από χωρική συνέχεια και διαμπερότητα.

•           Ο Κήπος:

            Ο κήπος είναι ο πυρήνας των υπαίθριων χώρων του Θεάτρου, ο αντίστοιχος χώρος-κενό του χώρου-όγκου της κύριας σκηνής που μαζί συγκροτούν την ισορροπία του πλήρες – κενού της αρχιτεκτονικής σύνθεσης.

Κάτοψη ορόφου – επίπεδο φουαγιέ, © Οικονομίδης + Ακκελίδου Αρχιτέκτονες

Κάτοψη ορόφου – επίπεδο φουαγιέ, © Οικονομίδης + Ακκελίδου Αρχιτέκτονες

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ

α. Λειτουργική διάρθρωση

Η ταύτιση της λειτουργικής επίλυσης του κτιρίου με τις αρχιτεκτονικές μας επιλογές αποτελεί σημαντικό γνώρισμα της πρότασής μας.

Οι επιμέρους λειτουργικές ενότητες συντάσσονται στο κτίριο σε ένα απλό λειτουργικό διάγραμμα το οποίο χαρακτηρίζεται από τη σαφήνεια στο διαχωρισμό των ενοτήτων, την καθαρότητα και την εύκολη αναγνωσιμότητα των χώρων και την οικονομία και απλότητα στις οριζόντιες και κατακόρυφες κυκλοφορίες.  Οι λειτουργικές ενότητες σηματοδοτούνται και αναδεικνύονται μορφολογικά στο χώρο με σαφήνεια.

Οι δημόσιοι χώροι του Θεάτρου συνθέτουν μια μεγάλη διαμπερή χωρική ενότητα που αποτελεί τη συνέχεια των εξωτερικών δημόσιων χώρων του κτιρίου και κατ’ επέκταση και του ευρύτερου αστικού χώρου. Στη διαμπερή αυτή ενότητα αντιπαραβάλλονται οι συμπαγείς ενότητες των σκηνών και των χώρων υποστήριξης – παρασκηνίων, που αποτελούν ταυτόχρονα το όριο προς τον υφιστάμενο οικιστικό ιστό.

Κάτοψη εξώστη, © Οικονομίδης + Ακκελίδου Αρχιτέκτονες

Κάτοψη εξώστη, © Οικονομίδης + Ακκελίδου Αρχιτέκτονες

β. Περιγραφή βασικών ενοτήτων

Είσοδος – υποδοχή

Όλοι οι υπαίθριοι  δημόσιοι χώροι οδηγούν κλιμακωτά στο χώρο εισόδου – υποδοχής του Θεάτρου, ο οποίος αποτελεί τη συνέχεια του δημόσιου αστικού χώρου στο εσωτερικό του κτιρίου.

Το «τελετουργικό» του Θεάτρου ξεκινά από το χώρο αυτό, ο οποίος  σηματοδοτεί την αφετηρία μιας πορείας που οδηγεί τον επισκέπτη κλιμακωτά από τους χώρους υποδοχής στα διαφορετικά επίπεδα συνάθροισης και στις αίθουσες της κεντρικής σκηνής και των πολλαπλών χρήσεων.

Ο Κήπος

Ο χώρος συνεχίζει και δένεται οργανικά με ένα σκιερό , δεντροφυτεμένο κήπο που βρίσκεται σε αυτό το επίπεδο και μέσα στον οποίο παρέχεται η δυνατότητα διοργάνωσης υπαίθριων εκδηλώσεων.

Ο κήπος, που αποτελεί τον βασικό υπαίθριο χώρο συνάθροισης του θεάτρου, συνδέεται  με ράμπα  με τον εξωτερικό χώρο / πλατεία που δημιουργείται στο νοτιοδυτικό όριο του οικοπέδου, κοντά στην οικία Επάρχου  και με τον  δημόσιο εξωτερικό χώρο της εισόδου στο κτίριο.

Τομές, © Οικονομίδης + Ακκελίδου Αρχιτέκτονες

Τομές, © Οικονομίδης + Ακκελίδου Αρχιτέκτονες

Το υπερυψωμένο Φουαγιέ

Ο χώρος του φουαγιέ ορίζει την όψη του κτιρίου στη Πόλη και αποτελεί την κατάληξη της κλιμακωτής πορείας του επισκέπτη μέσα από τους υπαίθριους και εσωτερικούς δημόσιους χώρους του Θεάτρου.

Η χωροθέτηση του στο ψηλότερο σημείο του οικοπέδου και τα μεγάλα υαλοστάσια κατά μήκος της πρόσοψης παρέχουν στον επισκέπτη τη δυνατότητα της συνεχούς και απρόσκοπτης οπτικής επαφής με τη Πόλη και τη θάλασσα.

Διάτρητα εξωτερικά πανέλα κατά μήκος του υαλοστασίου της πρόσοψης παρέχουν αφενός την απαιτούμενη ηλιοπροστασία των υαλοπετασμάτων και επιτυγχάνουν αφετέρου, κατά τη διάρκεια της νύχτας, τη μεταμόρφωση της όψης του κτιρίου προς την πλατεία σε διαφανές πέτασμα, αποκαλύπτοντας έτσι το εσωτερικό του κτιρίου.

Τομές, © Οικονομίδης + Ακκελίδου Αρχιτέκτονες

Τομές, © Οικονομίδης + Ακκελίδου Αρχιτέκτονες

Αίθουσα Κύριας Σκηνής

Πρωταρχικός στόχος στο σχεδιασμό της Αίθουσας ήταν η δημιουργία ενός χώρου που να προάγει τη δημιουργία μιας στενής και αμφίδρομης σχέσης μεταξύ θεατή και ηθοποιού. Η Αίθουσα είναι χωρητικότητας 800 θεατών. Δύο εισόδοι στην αίθουσα χωροθετούνται στο χαμηλό επίπεδο της πλατείας, ενώ οι κύριες εισόδοι στην αίθουσα χωροθετούνται στο επίπεδο του κυρίως φουαγιέ και δύο στο επίπεδο του εξώστη.

Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων – Black Box

Πρωταρχικός στόχος στη διαμόρφωση του χώρου της αίθουσας πολλαπλών χρήσεων υπήρξε η διασφάλιση της μέγιστης δυνατής ευελιξίας στη διαμόρφωση του θεατρικού χώρου και ταυτόχρονα η δημιουργία στενής σχέσης μεταξύ των θεατών και των ηθοποιών.

Νότια – Βόρεια όψη, © Οικονομίδης + Ακκελίδου Αρχιτέκτονες

Νότια – Βόρεια όψη, © Οικονομίδης + Ακκελίδου Αρχιτέκτονες

Δυτική – Ανατολική όψη, © Οικονομίδης + Ακκελίδου Αρχιτέκτονες

Δυτική – Ανατολική όψη, © Οικονομίδης + Ακκελίδου Αρχιτέκτονες

Πρόσοψη – Άποψη από κατοικία Επάρχου, © Δημήτρης Οικονομίδης

Πρόσοψη – Άποψη από κατοικία Επάρχου, © Δημήτρης Οικονομίδης

Είσοδος – άποψη από μνημείο Μακαρίου, © Δημήτρης Οικονομίδης

Είσοδος – άποψη από μνημείο Μακαρίου, © Δημήτρης Οικονομίδης

Πρόσοψη – Άποψη από κατοικία Επάρχου, © Δημήτρης Οικονομίδης

Πρόσοψη – Άποψη από κατοικία Επάρχου, © Δημήτρης Οικονομίδης

Κήπος θεάτρου, © Δημήτρης Οικονομίδης

Κήπος θεάτρου, © Δημήτρης Οικονομίδης

Υπαίθριος χώρος φουαγιέ, © Δημήτρης Οικονομίδης

Υπαίθριος χώρος φουαγιέ, © Δημήτρης Οικονομίδης

Εσωτερική άποψη χώρου υποδοχής -εισόδου, © Δημήτρης Οικονομίδης

Εσωτερική άποψη χώρου υποδοχής -εισόδου, © Δημήτρης Οικονομίδης

Εσωτερική άποψη φουαγιέ, © Δημήτρης Οικονομίδης

Εσωτερική άποψη φουαγιέ, © Δημήτρης Οικονομίδης

Εσωτερική άποψη φουαγιέ, © Δημήτρης Οικονομίδης

Εσωτερική άποψη φουαγιέ, © Δημήτρης Οικονομίδης

Click to access the login or register cheese