cy-archives | Are architects afraid of using color?
The Power of Color in Architecture
Έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε κτίρια από εμφανές μπετόν σε συνδυασμό με φυσικούς χρωματισμούς, είτε από ξύλο, μέταλλο, corten steel, πέτρα, τούβλο κ.α. Αυτή είναι η τάση που επικρατεί στην σύγχρονη αρχιτεκτονική που αναρωτιέται κανείς αν οι αρχιτέκτονες φοβούνται να χρησιμοποιήσουν το χρώμα και οδηγούνται στις πιο ‘ασφαλείς’ επιλογές. Σ΄αυτό το άρθρο παρουσιάζονται τέσσερα έργα Κυπριακής αρχιτεκτονικής όπου οι αρχιτέκτονες επιλέγουν έντονους χρωματισμούς, κάποιες φορές σε συνδυασμό με εμφανές μπετόν, άλλες με λευκό επίχρισμα ή πανέλα, κάποιες φορές ‘σεμνά’ και στοχευμένα στο εσωτερικό του κτιρίου και άλλες με έντονο ύφος στις εξωτερικές όψεις. Αδιαμφισβήτητα, η χρήση των έντονων χρωμάτων στις συγκεκριμένες περιπτώσεις, προδίδει μια ξεχωριστή αρχιτεκτονική έκφραση στα έργα και μια διαφορετική εμπειρία στο χώρο.
4 έργα στην Κύπρο
1. Κατοικία στην Αγλαντζιά
Οικονομίδης & Ακκελίδου Αρχιτέκτονες
Το έργο βρίσκεται στην περιοχή της Αγλατζιάς και γειτνιάζει στο πίσω μέρος με τον βράχο του ΚΕΜΑ. Τα υλικά στις όψεις, προσεκτικά διαφοροποιημένα, τονίζουν τις υφές του παρακείμενου βράχου: Το ανεπίχρηστο σκυρόδεμα από σανίδι στη βάση της κατοικίας παραπέμπει στην τραχιά υφή του βράχου, σε αντίθεση με τις λείες επιφάνειες του πλακάζ και του σοβά στους πιο πάνω ορόφους. Το κόκκινο χρώμα σε εσοχή στο μεσαίο επίπεδο τονίζει τη γραμμικότητα του όγκου και έρχεται σε αρμονία με το αυστηρό, ουδέτερο χρώμα του μπετόν στο ισόγειο και του λευκού στον επάνω όροφο.
2. FAMELINE PROPERTIES
Vardastudio
Το κτίριο βρίσκεται στον κεντρικό αυτοκινητόδρομο της Λεμεσού. Η χρωματιστή σύνθεση των όψεων του εναιίου όγκου και το παιχνίδισμα των ανοιγμάτων κάνουν το κτίριο να ξεχωρίζει από τα γύρω του. Το ουδέτερο χρώμα των πανέλων σε διαβαθμίσεις του γκρι, σε συνάρτηση με το έντονο πορτοκαλί σε επιλεγμένα σημεία, τόσο στα ανοίγματα όσο και σε όγκους στην όψη δίνουν το τελικό αποτέλεσμα που το κάνουν να ξεχωρίζει από μακριά.
3. ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΦΟΡΟΥΜ ΣΤΗ ΝΗΣΟΥ
ΗΡΑΚΛΗΣ Γ. ΠΑΠΑΧΡΙΣΤΟΥ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ
Οι υλικότητες και οι χρωματικές επιλογές προσδίδουν την αρχιτεκτονική έκφραση. Χρησιμοποιείται εμφανές σκυρόδεμα για την δημιουργία του ιδιότυπου δυτικού φίλτρου που είναι εμφανές από τον υπεραστικό δρόμο, ενώ αλουμινοπετάσματα για τους δημόσιους χώρους του σχολείου ενώ σε ένα ακόμη εντονότερο βαθμό ορισμού, έγχρωμα αλουμινοπετάσματα ορίζουν διαφορετικά εργαστήρια. Η χρήση των διαφορετικών αποχρώσεων στους όγκους των εργαστηρίων εμφανίζουν το εσωτερικό του κτιρίου στο εξωτερικό. Οι πτέρυγες είναι όμοιες αλλά με ελαφρές κατασκευές και έντονες χρωματικές διαβαθμίσεις.
4. Κατοικία στη Μαλούντα
Αρχιτεκρονικό εργαστήρι, Γιάννης Αγισηλάου, Γιώργος Καλαβάς
Η όλη αισθητική, τόσο όσον αφορά το εξωτερικό περίβλημα του κτιρίου όσο και τους εσωτερικούς χώρους, προκύπτει μέσα από την ογκοπλασία, την αξιοποίηση του φωτισμού, το παιχνίδι του φωτός με τη σκιά, την πλαστικότητα των εσωτερικών χώρων και τη μελετημένη χρήση των υλικών και των χρωμάτων. Η χρήση του λευκού επιχρίσματος σε συνδυασμό με τους κόκκινους χρωματισμούς σε στοχευμένα σημεία, δίνουν το τελικό αποτέλεσμα.