Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

ΥΠΕΡΒΑΣΗ

ΥΠΕΡΒΑΣΗ

CONSTANTINOS KALISPERAS ARCHITECTURAL STUDIO

Κωνσταντίνος Καλησπέρας, Νίκος Κουρούσιης

2012 | Υλοποιημένο

Δημοτικό Κέντρο Τεχνών, Λευκωσία

 

Επιμελητής/ Κείμενο:  Γιάννης Τουμαζής

Υλικά:  Αλουμίνιο, ατσάλι, καθρέφτης, νέον, 425 x 210 x 215 εκ.

Τοποθεσία:  Συλλογή Δημοτικού Κέντρου Τεχνών Λευκωσίας, Συνεργασία: Ίδρυμα Πιερίδη

 

Όψη πρότασης από δυτική πλευρά δρόμου, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Όψη πρότασης από δυτική πλευρά δρόμου, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Από το 2009 μέχρι σήμερα, σε διάφορες περιοχές του κόσμου παρατηρούνται εξεγέρσεις που σε άλλες εποχές θα θεωρούνταν ανήκουστες. Σε αυτό έχουν συμβάλει ουσιαστικά και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που με τη ραγδαία εξάπλωσή τους έχουν υποκαταστήσει σε μεγάλο βαθμό τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τους «από τηλεοράσεως πολέμους» των προηγούμενων δεκαετιών.

Μισό αιώνα μετά τις φοιτητικές εξεγέρσεις σε Αμερική και Ευρώπη της δεκαετίας του 1960, οι αγανακτισμένοι νεαροί indignados στην Puerta Del Sol της Μαδρίτης απαιτούν το χαμένο μέλλον τους, έχοντας εμπνεύσει με τη μαζική κινητοποίησή τους και τους Έλληνες αγανακτισμένους της Πλατείας Συντάγματος, σε μια χώρα όπου τα εξοντωτικά μέτρα λιτότητας έχουν εξαθλιώσει την εργατική και τη μεσαία τάξη και έχουν επαναφέρει τα επίπεδα μισθών και επιδομάτων στη δεκαετία του 1970.

 

Κοντινή όψη πρότασης, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Κοντινή όψη πρότασης, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Στη Δανία, τον Καναδά, τη Μεγάλη Βρετανία, τη Φινλανδία, και αλλού, ο αστυνομικός «βρασμός» (kettling), η περικύκλωση δηλαδή των διαμαρτυρόμενων φοιτητών από κρατικές δυνάμεις καταστολής, έχει ως κύριο στόχο να εξασθενήσει οποιαδήποτε αντίδραση. Τον Αύγουστο του 2011 το Λονδίνο αλλά και αρκετές πόλεις της Αγγλίας βιώνουν αποκαλυπτικές και καταστροφικές εικόνες οργής, απόγνωσης, απελπισίας και εκδίκησης οι οποίες σηματοδοτούν την παρουσία μιας σύγχρονης «ζούγκλας των πόλεων».

Κατά τον Paul Mason «βρισκόμαστε στο μέσον μιας επανάστασης που προκαλείται από την προ των πυλών κατάρρευση του καπιταλισμού της ελεύθερης αγοράς, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της τεχνολογικής καινοτομίας, την αύξηση της επιθυμίας για ατομική ελευθερία και μια αλλαγή στην ανθρώπινη συνείδηση για το τι ακριβώς σημαίνει ελευθερία».

 

Κοντινή όψη πρότασης, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Κοντινή όψη πρότασης, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Ένα περίεργο ξένο σώμα φαίνεται να έχει προσκολληθεί στη νότια όψη του Δημοτικού Κέντρου Τεχνών. Αρκετά ψηλά, σαν μια ακόμη απόφυση, φαίνεται να προεξέχει κάθετα στον τοίχο, σαν μια τεράστια φωλιά ενός μηχανικού πουλιού.

Με μια πιο προσεκτική ματιά αντιλαμβανόμαστε πως πρόκειται για ένα σιδερένιο trailer που φέρει τα διακριτικά των Ηνωμένων Εθνών. Πρόκειται στην ουσία για ένα παλιό κινητό σταθμό τηλεπικοινωνιών της δύναμης των Ηνωμένων Εθνών στην Κύπρο.

Περνώντας ακριβώς από κάτω, ο θεατής βλέπει να προβάλλεται στο πεζοδρόμιο μια ακολουθία αριθμών. Κοιτάζοντας ψηλά βλέπει μια φωτισμένη στιλπνή σαν καθρέφτη επιφάνεια, το «πάτωμα» δηλαδή της κατασκευής, η οποία είναι εγχάρακτη με την ακολουθία των αριθμών που προβάλλονται.

 

Όψη πρότασης από ανατολική πλευρά δρόμου, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Όψη πρότασης από ανατολική πλευρά δρόμου, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Λεπτομέρειες κατασκευής, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Λεπτομέρειες κατασκευής, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Απογευματινή άποψη πρότασης, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Απογευματινή άποψη πρότασης, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Νυκτερινή άποψη πρότασης, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Νυκτερινή άποψη πρότασης, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Οι καλλιτέχνες Νίκος Κουρούσιης και Κωνσταντίνος Καλησπέρας έχουν χαράξει στην επιφάνεια αυτή όλα τα ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών για την Κύπρο.

Σε άμεσο διάλογο με την εγκατάσταση Stairs of Innocent του Pravdoliub Ivanov, το έργο πραγματεύεται τις έννοιες της ασφάλειας, της παρακολούθησης, της επικοινωνίας, της προστασίας. Έτσι όπως είναι προσκολλημένη στον τοίχο της βιβλιοθήκης του Κέντρου, αυτή η τεράστια κατασκευή, ανήμπορη δράσης, μετατρέπεται σε ένα σύγχρονο μνημείο «προσπαθειών που έχουν καταρρεύσει».

 

Λεπτομέρειες κατασκευής, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Λεπτομέρειες κατασκευής, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Λεπτομέρειες κατασκευής, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Λεπτομέρειες κατασκευής, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Νότια όψη, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Νότια όψη, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Ανατολική όψη/ τομή, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

Ανατολική όψη/ τομή, © Κ. Καλησπέρας / Ν. Κουρούσιης

 

Click to access the login or register cheese