Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

Multi-functional Laboratories Center in Aglantzia

Multi-functional Laboratories Center in Aglantzia

Marina Sofokleous, Artemis Christodoulou

Department of Architecture Frederick University

Spring Semester 2015 | Architectural Design 6 | Tutors: Dimitris Thomopoulos, Lora Nicolaou, Byron Ioannou

 


Πολύ-εργαστηριακό κέντρο στα υψώματα της Αγλαντζιάς

Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

Τμήμα Αρχιτεκτονικής, Πανεπιστημίου Frederick

Εαρινό Εξάμηνο 2015 | Αρχιτεκτονική Σύνθεση 6 | Διδάσκοντες: Δημήτρης Θωμόπουλος, Λώρα Νικολάου, Βύρωνας Ιωάννου

 

Ο οικισμός της Αγλαντζιάς κατά τους μεσαιωνικούς χρόνους κτίστηκε νότια του δρόμου Λευκωσίας Λάρνακας και βόρεια των βαθμιδωτών υψωμάτων με λατομεία και σπηλιές σε ένα τοπίο ιδιαίτερο που χαρακτηρίζεται από πεδιάδες και τραπεζοειδείς λόφους. Υπήρξε παραδοσιακά ένας οικισμός αγροτών, κτηνοτρόφων και λατόμων μέχρι και τα μέσα του 20ου αιώνα. Ο παραδοσιακός πυρήνας καταλαμβάνει μια έκταση 400Χ300m βόρεια του πολιτιστικού πάρκου το Σκαλί. Αποτελείται από κατοικίες ενός και δύο ορόφων σε συνεχές σύστημα με κενά και εκτεταμένες αυλές/ περιβόλια. Ο οικισμός λόγω της συνεχούς κατοίκησης και γειτνίασης με τη 3 Λευκωσία υπέστη διάφορες αλλοιώσεις. Τα δείγματα αγροτικής αρχιτεκτονικής της προ αποικιοκρατικής περιόδου είναι περιορισμένα ενώ η κυρίαρχη μορφολογία των αξιόλογων και διατηρητέων κτισμάτων παραπέμπει στην αστική παραδοσιακή αρχιτεκτονική των αρχών της αγγλοκρατίας, μια περίοδος κατά την οποία η Αγλαντζιά άρχισε σταδιακά να αποκτά προαστιακό χαρακτήρα.

Το σημείο παρέμβασης που οι φοιτητές καλούνται να σχεδιάσουν σε δοσμένο επικλινές γήπεδο που περιβάλλεται από: (α) το παλαιό κοιμητήριο Αγλαντζιάς στα βόρεια, τον κυβερνητικό οικισμό προσφύγων «Άγιος Γεώργιος» στα δυτικά, με παρεμβολή πρανούς με βράχια και φραγκοσυκιές, (β) σύγχρονο συγκρότημα διαμερισμάτων στα νότια, (γ) την οδό Κώστα Λοΐζου που οδηγεί στο παλαιό κοιμητήριο και (δ) τις σύγχρονες επεκτάσεις της πόλης στα ανατολικά. Η θέα ανοίγεται προς τα ανατολικά προς την πεδιάδα της ανατολικής Λευκωσίας και τους λόφους του Άρωνα και την Πανεπιστημιούπολη. Το έδαφος είναι επικλινές ενώ σε ορισμένα σημεία βραχώδες και η κύρια πρόσβαση στο γήπεδο γίνεται σήμερα από την οδό Κώστα Λοΐζου. Η σχέση του γηπέδου με τις όμορες περιοχές θα πρέπει να εξεταστεί περεταίρω από τους φοιτητές. Δυτικότερα του γηπέδου και πίσω από τον κυβερνητικό οικισμό προσφύγων «Άγιος Γεώργιος» βρίσκεται ο πολιτιστικός πόλος «Σκαλί» Αγλαντζιάς και ο παραδοσιακός πυρήνας της Αγλαντζιάς. Το πολιτιστικό κέντρο Σκαλί είναι αρκετά σημαντικό στοιχείο στη λειτουργία και την ταυτότητα της περιοχής. Ο ρόλος και η σημασία του, οι δυνατότητες καθώς οι επιπτώσεις από τη λειτουργία του θα πρέπει να μελετηθούν από τους φοιτητές.

 

Διαγράμματα - Ογκοπλασία κτιρίου 1, © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

Διαγράμματα – Ογκοπλασία κτιρίου 1, © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΙΔΕΑ :

Μια κίνηση που ακολουθεί το φυσικό ανάγλυφο. Η κίνηση αυτή υλοποιείται στο ένα της τμήμα στο δώμα των κατοικιών που στεγάζει το χώρο των κατοικιών το οποίο εκφράζεται ως συνέχεια του φυσικού εδάφους.

Στο υπόλοιπο τμήμα της αυτή η κίνηση καλύπτεται από ένα ελεύθερης μορφής κέλυφος που στεγάζει τόσο τους δημόσιους χαρακτήρα χώρους και τους υπαίθριους. Ο ίδιος ο όγκος του κτιρίου προσπαθεί να ξεκολλήσει από το έδαφος και να συρθεί στην επιφάνεια του. Ένας χώρος που καλείται να λειτουργήσει με ένα διπλό σκοπό αυτό της σχολής και αυτό της εκπαίδευσης και τέλος του χώρου έκθεσης και προβολής του αποτελέσματος φέρνοντας τον θεατή πιο κοντά στην τέχνη.

 

Διαγράμματα -διαχωρισμός επιπέδων τρισδιάστατη απεικόνιση, © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

Διαγράμματα -διαχωρισμός επιπέδων τρισδιάστατη απεικόνιση, © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΤΙΡΙΑΚΟΥ ΟΓΚΟΥ:

ΤΟ ΚΕΛΥΦΟΣ:

Το κέλυφος που καλύπτει όλους τους δημόσιους κτιριακούς όγκους που αναπτύσσονται αναλόγως με το έδαφος.

ΠΟΡΕΙΕΣ:

Οι κτιριακοί όγκοι δημιουργούν πορείες από εξωτερικούς χώρους σε εσωτερικούς και σε μια κεντρική πλατεία

ΕΙΣΟΔΟΣ:

Η είσοδος καθορίζει την διαδρομή που θα πάρει ο χρήστης του κτιρίου είτε από τις εσωτερικές πορείες είτε εξωτερικά στην κεντρική πλατεία.

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΛΑΤΕΙΑ:

Είναι η συνέχεια της κύριας διαδρομής που ενοποιείται με τον στεγασμό αλλά και τον υπαίθριο χώρο του αμφιθέατρου.

ΡΑΜΠΕΣ:

Η κεκλιμένη επιφάνεια της ράμπας η οποία επαναπροσδιορίζει την κατακορυφότητα του σώματος αλλά και του βλέμματος, επιβάλλει σε μια σχεδόν κοπιαστική ανηφορική πορεία που μπορεί να εννοηθεί και ως πορεία στο τοπίο.

ΙΔΙΩΤΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ:

Ιδιωτικοί χώροι είναι οι χώροι που θα φιλοξενήσουν τους επισκέπτες του κέντρου, αυτοί οι χώροι αποτελούνται από τα στούντιο που είναι για τον ύπνο και από μια κοινή κουζίνα όπως και ένα κοινό υπαίθριο χώρο.

ΕΔΑΦΟΣ:

Το έδαφος έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην σύνθεση, το κτίριο προσαρμόζεται ανάλογα με το φυσικό έδαφος, δημιουργώντας πορείες που θα βγάζουν και θα βάζουν τον χρήστη από το κτίριο.

 

Κάτοψη επίπεδο -5.60 & τομή Α-Α' & τρισδιάστατες απεικονίσεις, © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

Κάτοψη επίπεδο -5.60 & τομή Α-Α’ & τρισδιάστατες απεικονίσεις, © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

Κάτοψη επίπεδο -2.80 & τρισδιάστατες απεικονίσεις, © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

Κάτοψη επίπεδο -2.80 & τρισδιάστατες απεικονίσεις, © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

Κάτοψη επίπεδο +0.00 & τομή Α-Α' & τομή Β-Β', © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

Κάτοψη επίπεδο +0.00 & τομή Α-Α’ & τομή Β-Β’, © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

Κάτοψη επίπεδο +3.40 & τρισδιάστατες απεικονίσεις, © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

Κάτοψη επίπεδο +3.40 & τρισδιάστατες απεικονίσεις, © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

Νότια Όψη & Βόρεια Όψη, © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

Νότια Όψη & Βόρεια Όψη, © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

Τρισδιάστατη απεικόνιση 1, © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

Τρισδιάστατη απεικόνιση 1, © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

Τρισδιάστατες απεικονίσεις 2 & ανατολική όψη , © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

Τρισδιάστατες απεικονίσεις 2 & ανατολική όψη , © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

Τρισδιάστατη νυχτερινή  απεικόνιση 3, © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου

Τρισδιάστατη νυχτερινή απεικόνιση 3, © Μαρίνα Σοφοκλέους Άρτεμις Χριστοδούλου