Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

ΕΓΚΩΜΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ

ΕΓΚΩΜΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ

ΖΗΝΩΝ ΣΙΕΡΕΠΕΚΛΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ

2013 | Υλοποιημένο

Έγκωμη, Λευκωσία

 

κείμενο του Αντώνη Σκορδίλη, Δημοσιογράφου

 

© Ζήνων Σιερεπεκλής

© Ζήνων Σιερεπεκλής

 

ΕΓΚΩΜΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ:  Σχεδιάζοντας αρχιτεκτονικά τις δυνατότητες διεκδίκησης του αιτήματος εκφραστικής ελευθερίας

 

Μπορεί να ικανοποιηθεί το αίτημα της πλήρους εκφραστικής ελευθερίας όταν είναι a-priori δοσμένη μία – τουλάχιστον – αυστηρή (με χωρικές και χρονικές προδιαγραφές) δουλεία; Μπορούν να σχεδιαστούν αρχιτεκτονικά οι δυνατότητες αν μη τι άλλο ρεαλιστικής διεκδίκησης του αιτήματος ή η όλη διαδικασία (διεκδίκησης) συνιστά ζωτικό ψεύδος και είναι a-priori υπονομευμένη; Ο σχεδιασμός του ΕΓΚΩΜΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ στη βιομηχανική περιοχή της Έγκωμης (Ν. Έγκωμης 8) από τον Ζήνωνα Σιερεπεκλή είναι συνειδητά προσανατολισμένος στην πρώτη εκδοχή.  Οι απελευθερωτικές δυνατότητες/συνθήκες που λειτουργικά προτείνει διεκδικούν να αποδειχτούν “ικανές και αναγκαίες” να αμφισβητήσουν την αυστηρή συνθήκη (δουλείας) στην διαρκή λειτουργική πράξη.

 

© Ζήνων Σιερεπεκλής

© Ζήνων Σιερεπεκλής

 

© Ζήνων Σιερεπεκλής

© Ζήνων Σιερεπεκλής

 

© Ζήνων Σιερεπεκλής

© Ζήνων Σιερεπεκλής

 

Κρίσιμο σημείο αναφοράς της σχεδιαστικής μοναδικότητας του ΕΓΚΩΜΙΟΥ είναι η διεκδίκηση της συνύπαρξης των προδιαγραφών ελευθερίας που χαρακτηρίζουν έναν σύγχρονο πολυχώρο τέχνης και πολιτισμού (δυνατότητες φιλοξενίας και/ή προβολής όλων των μορφών σύγχρονης τέχνης σε διαρκή μεταξύ τους αλληλοτροφοδότηση) με τις προδιαγραφές που θέτει μία αυστηρά συγκεκριμένη δουλεία (λειτουργία εντός του χώρου σχολής έντεχνου χορού που συνεπάγεται αυστηρή διαθεσιμότητα χώρων με όρους αγοραίας αποκλειστικότητας σε σταθερή πολύωρη καθημερινή βάση). Όπως εκ του σχεδιαστικού αποτελέσματος τεκμαίρεται, η συνύπαρξη διεκδικείται μέσω της αρχιτεκτονικής συνείδησης της συγκεκριμένης “δουλείας” ως ρεαλιστικού δεδομένου που δεν μπορεί σχεδιαστικά να απομονωθεί. Αντίθετα, επιβάλλεται να διεκδικηθεί σταδιακά η μετεξέλιξή του σε μία επιπλέον λειτουργική προδιαγραφή του αιτήματος ελευθερίας που ο πολυχώρος συνολικά (οφείλει να) εκφράζει και αναδεικνύει.

Η πρώτη “επαφή” με το “Εγκώμιο” είναι μία αριστοτεχνική σιδερένια κατασκευή με ιδιαίτερο εικαστικό ενδιαφέρον. Τρεις κλασικές χορεύτριες υποδέχονται τον επισκέπτη του πολυχώρου ωσάν να μην πρόκειται για πολιτιστικό πολυχώρο αλλά για σχολή χορού ή στην καλύτερη περίπτωση για χώρο που σχετίζεται αποκλειστικά με τον έντεχνο χορό. Η κατά συνθήκη “δουλεία” ξεκινά από την στιγμή της πρώτης επαφής απελευθερωμένα να προβάλλεται ωσάν να είναι a-priori ενσωματωμένη στις συνθήκες ελευθερίας που ο πολιτιστικός πολυχώρος a-priori (οφείλει να) προτείνει. Προβάλλεται υποβλητικά αυτό που λειτουργικά διεκδικείται.  Και αυτό που με κριτήρια αρχιτεκτονικού σχεδιασμού λειτουργικά διεκδικείται είναι αυτό που εντέλει διεκδικεί να λειτουργήσει. Και διεκδικείται από την πρώτη επαφή, από την πρώτη στιγμή…

Η πρόσοψη του Εγκώμιου είναι αποστασιοποιημένη από το αριστοτέχνημα της υποδοχής, όχι μόνο χωρικά (περίπου 80 μέτρα απόσταση χωρίς οπτική επαφή δεδομένου ότι βρίσκεται στο πίσω μέρος του μεγάλου βιομηχανικού κτιρίου) αλλά – κύρια – εκφραστικά. Το μεγάλο πλάτος και βάθος του δομημένου χώρου εισόδου απελευθερώνει μία ιδιαίτερα ευρεία “οπτική γωνία”, ενώ παράλληλα η απουσία χορευτικών σχημάτων και η παρουσία καλοδουλεμένων διακριτικών τέχνης βασισμένων σε ξύλο και μέταλλο που λιτά δηλώνουν τον σοβαρό και πολυδιάστατο χαρακτήρα του πολυχώρου “ανοίγει” την σκέψη σχετικά με αυτόν επιβάλλοντάς της να “ξεφύγει” από την περί χώρου χορού υποβολή της πρώτης επαφής. Πλέον, ο συνδυασμός/διασύνδεση υποβολής και επιβολής σε δύο διακριτές και κρίσιμες εναρκτήριες “παραστάσεις” μας δίνει την δυνατότητα να εντοπίσουμε την περί λειτουργικότητας αντίληψη όπως αυτή είναι σχεδιασμένη στον αρχιτεκτονικό νου. Και αποτυπώνεται ομοιότυπα στο όλο έργο.

 

© Ζήνων Σιερεπεκλής

© Ζήνων Σιερεπεκλής

 

© Ζήνων Σιερεπεκλής

© Ζήνων Σιερεπεκλής

 

© Ζήνων Σιερεπεκλής

© Ζήνων Σιερεπεκλής

 

© Ζήνων Σιερεπεκλής

© Ζήνων Σιερεπεκλής

 

Θα αρκεστούμε στα της πρόσοψης και της πρώτης επαφής, δεν θα “προχωρήσουμε” στα ενδότερα του έργου διεκδικώντας περαιτέρω αποδεικτικά της αρχιτεκτονικής αντίληψης που “θέλει” την λειτουργικότητα δυναμικά διεκδικούμενη, διαρκή καλοσχεδιασμένη δυνατότητα και όχι επιβαλλόμενο σχεδιαστικό κεκτημένο. Θα αρκεστούμε να επισημάνουμε ότι στο “Εγκώμιο” χωρικά συνυπάρχουν θεατρικός και/ή συνεδριακός χώρος, χώροι χορευτικής διδασκαλίας και/ή προβών, δωμάτια φιλοξενίας και/ή γραφεία εργασίας, χώρος διαδικτυακού ραδιοφώνου και/ή μαθημάτων εικαστικών τεχνών, βιβλιοθήκη και/ή εκθεσιακός χώρος. Χώροι – φορείς της ικανότητας ταχύτατων και επάλληλων μεταμορφώσεων. Διαρκώς διεκδικώντας να τροφοδοτήσουν ο ένας την δυναμική του άλλου σε ένα “παιχνίδι” ταχύτατης εναλλαγής υποβολών και επιβολών, ενίοτε και συγκρουσιακό. Διαρκώς διεκδικώντας να συν – λειτουργήσουν με την πλέον δυναμική έννοια του όρου.

Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός του Εγκωμίου Πολιτιστικού Κέντρου υπηρετεί την αρχή ότι λειτουργική ελευθερία είναι αυτή (μόνο) που διαρκώς διεκδικείται. Αντιληπτός συνδυαστικά με τα περί πολιτισμού λειτουργικά στερεότυπα που θεωρούνται αδιαμφισβήτητα/αμετακίνητα στην συντηρητική κυπριακή κοινωνία κρίνεται ως σχεδιασμός “επαναστατικός”. Ιδιαίτερα από τους έχοντες την ευθύνη λειτουργίας του Εγκωμίου που ακριβώς αυτό (που εντέλει τους αποδόθηκε από τον Ζήνωνα Σιερεπεκλή) προκαταρκτικά εζήτησαν. Ως “εργαλείο” για να δουλέψουν.

 

© Ζήνων Σιερεπεκλής

© Ζήνων Σιερεπεκλής

 

© Ζήνων Σιερεπεκλής

© Ζήνων Σιερεπεκλής

 

© Ζήνων Σιερεπεκλής

© Ζήνων Σιερεπεκλής

 

© Ζήνων Σιερεπεκλής

© Ζήνων Σιερεπεκλής

 

ΥΓ: Δεκάδες γονείς απολαμβάνουν την αναπαυτική καρέκλα και ένα φλυτζάνι ζεστό καφέ αναμένοντας τα παιδιά τους να ολοκληρώσουν το μάθημα χορού. Κάποιοι ξεφυλλίζουν βιβλία από την βιβλιοθήκη του Εγκώμιου παράλληλα κρυφοκοιτάζοντας μέσα από τα ράφια την ζωή  στα βιβλιο-οριοθετημένα γραφεία. Βολή στο έπακρο, αναμονή μετά βιβλίου και κρυφο-κοιταγμάτων σε χώρο άπλετο και αναπαυτικό, ιδανικές εμπορικές συνθήκες για μία συμβατική σχολή χορού. Την επόμενη μέρα, ώρα ή στιγμή, τέσσερα εκθεσιακά πάνελ ξεδιπλώνονται και ένας λευκός εκθεσιακός τοίχος ξεπροβάλλει, η εξουσία της συμβατικά ιδανικής βολής (των γονέων) αμφισβητείται. Πρωταγωνιστούν πλέον οι γλυπτικές “Εκρεμμότητες” του Ζ. Σιερεπεκλή επιβάλλοντας το τελετουργικό της έκθεσής τους, διεκδικώντας μέσω αυτού να υποβάλλουν στις ματιές προσανατολισμό και (δι)έξοδο από την βολή. Η διεκδίκηση των απελευθερωτικών δυνατοτήτων/συνθηκών (υπό την έννοια της υποβολής και επιβολής δημιουργικών διεξόδων από την “δουλεία” της όποιας βολής) που υπηρετείται σχεδιαστικά από το “πολλαπλό και αλληλοτροφοδοτούμενο” της χρήσης των χώρων του Εγκωμίου, την Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου εγκαινιάστηκε και επίσημα.

 

Αντώνης Σκορδίλης, Δημοσιογράφος, Συνιδρυτής Εγκώμιου Πολιτιστικού Κέντρου

 

 

ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟΥ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες

ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟΥ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες

 

ΚΑΤΟΨΗ ΚΑΤΩΤΕΡΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ - ΠΡΟΤΑΣΗ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες

ΚΑΤΟΨΗ ΚΑΤΩΤΕΡΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ – ΠΡΟΤΑΣΗ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες

 

ΚΑΤΟΨΗ ΑΝΩΤΕΡΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ - ΠΡΟΤΑΣΗ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες

ΚΑΤΟΨΗ ΑΝΩΤΕΡΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ – ΠΡΟΤΑΣΗ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες

 

ΤΟΜΕΣ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες

ΤΟΜΕΣ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες

 

ΟΨΕΙΣ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες

ΟΨΕΙΣ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες

 

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες

 

ΕΚΘΕΣΙΑΚΑ ΠΑΝΕΛΑ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες

ΕΚΘΕΣΙΑΚΑ ΠΑΝΕΛΑ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες

 

ΚΕΡΚΙΔΕΣ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες

ΚΕΡΚΙΔΕΣ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες

 

ΕΙΣΟΔΟΣ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες

ΕΙΣΟΔΟΣ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες

 

ΠΥΛΗ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες

ΠΥΛΗ, © Ζήνων Σιερεπεκλής Αρχιτέκτονες